Subject: Päring täiendavate selgituste saamiseks siseministri 18.02.2021. a määrus nr. 10 kohta / Vesmaco OÜ
From: "Jevgeni Toom" <[email-masked]>
To: Päästeamet <[email-masked]>
Date: Fri, 25 Oct 2024 14:51:47 +0300

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

Tere,

Käesolevaga palun Päästeametil selgitada ning täpsustada Tuleohutuse 
seaduses, Määruses nr. 10 ("Veevõtukoha rajamise, katsetamise, kasutamise, 
korrashoiu, tähistamise ja teabevahetuse nõuded, tingimused ning kord") ning 
määruses nr. 8 ("Tuletõrje veevõtukoha ehitusprojektile esitatavad nõuded") 
sätestatud nõudeid seoses tuletõrjesüsteemide projekteerimise eeskirjadega.

Eelkõige palun selgitada nõudeid maa-aluste survestamata tehislike 
veeallikate, nimelt maa-aluste survestamata tehislike tuletõrjeveemahutite, 
projekteerimisele ning tootmisele.
Maa-aluste survestamata tehislike veeallikate (tehislike 
tuletõrjeveemahutite) konstruktsiooni üldnõuded on sätestatud määruse nr. 10 
Lisas 1 "Veevõtukoha tehnilised nõuded".
Täiendavad juhised tehislike tuletõrjeveemahutite konstruktsioonile on 
esitatud standardites:

*	EVS 812-6:2012+A1+A2 - Ehitiste tuleohutus. Osa 6: Tuletõrje veevarustus 
(paragrahv 7, Lisa G);
*	EVS-EN 12845:2015+A1:2020 - Paiksed tulekustutussüsteemid. Automaatsed 
sprinklersüsteemid. Projekteerimine, paigaldamine ja hooldus (paragrahvid 
9.3, 9.4)

Maa-aluste survestamata tehislike veeallikate kasuliku veekoguse arvutamine.

Vastavalt määruse nr. 10 Lisa 1 p.17:
"Survestamata veeallikal paikneva veevõtukoha sisendi sõela ülemised avad 
peavad olema vähemalt 50 sentimeetrit veepinnast allpool. Kui on veeallika 
külmumisoht, tuleb arvestada ka külmumispiiriga 70 sentimeetrit. Kasutades 
spetsiaalset madala vee imisõela või muid veevõtulahendusi, tuleb 
paigaldamisel ja veeallika kasuliku vooluhulga arvutamisel arvestada tootja 
juhistega."

Vastavalt standardile EVS 812-6:2012+A1+A2 p. 7.2.7:
Tuletõrjeveehoidla suuruse arvutamisel tuleb arvestada:
— veehoidlaga ühenduses oleva imitarnetoru täitmiseks kuluvat veehulka;
— tulekahju kustutamiseks ettenähtud veehulka alates 0,5 m kõrgemalt 
isevoolu tarnetorust.
Juhul kui võetakse kasutusele meetmed imikoonuse vältimiseks (nt spetsiaalne 
imisõel, plaat), võib viimatinimetatud kõrgust vähendada 150 millimeetrini.

Seega määrus nr. 10 jätab, nimetatud tingimustel, maa-aluse survestamata 
tehisliku tuletõrjeveemahuti kasuliku mahu määramise korra tootjale 
otsustada.
Standardis EVS 812-6:2012+A1+A2 p. 7.2.7 on määratletud maksimaalne kõrgus 
150 mm kõrgemalt tarnetorust juhul kui tootja kasutab spetsiaalset imisõela. 
Nii määrus nr. 10 kui ka standard EVS 812-6:2012+A1+A2 ei esita nõuete 
loetelu ega täiendavad selgitused sellise spetsiaalse imisõela 
konstruktsiooni kohta ning jätavad selle asjaolu lahtiseks.
Kuna, üldjuhul, maa-aluste survestamata tehislike veeallikate (mahutite) 
imisõel on tuletõrjeveemahuti integreeritud ning lahutamatu osa, on otsus 
imisõela konstruktiivse lahenduse kohta jäetud mahuti tootjale.

Võttes arvesse ülalmainitut, palume Päästeametil selgitada:

1.	kas maa-aluste survestamata tehislike veeallikate (tehislike 
tuletõrjeveemahutite) tootja kasuliku veekoguse määramisel peaks eelkõige 
juhinduma määruse nr. 10 lisa 1 joonise 3 nõuetest, kus minimaalseks 
kõrguseks imisõelast on määratletud 500 mm?
2.	kas Päästeamet saab esitada standardis EVS 812-6:2012+A1+A2 ning määruse 
nr. 10, Lisa 1, p. 17 mainitud "spetsiaalset madala vee imisõela või muid 
veevõtulahendusi" konstruktsiooni nõuded ning kirjelduse?
3.	kas maa-aluste survestamata tehislike veeallikate (tehislike 
tuletõrjeveemahutite) tootja võib juhinduda üksnes oma arusaamast 
spetsiaalse imisõela konstruktsioonist ning järelikult - tuletõrjeveemahuti 
efektiivse mahu arvutamise metoodikast?

Maa-aluste survestamata tehislike veeallikate püsivalt kinnitatud redel.

Vastavalt määruse nr. 10 Lisa 1 p.20: "Kinnisel survestamata veeallikal peab 
olema hooldusluuk ja redel. Redel peab olema püsivalt kinnitatud ja 
libisemiskaitsega ning taluma vähemalt 125-kilogrammist koormust"

Palume Päästeametil selgitada, kas määruse nr. 10 Lisa 1 p.20 nimetatud nõue 
kehtib mis tahes suuruse ja mahuga tuletõrjeveemahutitele, mis kuuluvad 
kinnise survestamata veeallikate kategooriasse?

Lugupidamisega
---
Jevgeni Toom

m: +372 551-4348
e: [email-masked] <mailto:[email-masked]>  w: vesmaco.ee 
<http://vesmaco.ee/>
a: Katusepapi 6, 11412 Tallinn, Estonia <https://g.page/vesmaco>

 <https://www.facebook.com/vesmaco> 
<https://www.linkedin.com/company/vesmaco/>
 <http://vesmaco.ee/>